Release Date:
06 - 1998
Newsletter 3-98 Bit - Rot
3-98 Bit-Rot
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editorial
"Survival in a hypercompetitive age" - ein anderes schlagwort aus der Time´s Up ecke und ein bewusstes einsteigen in einen ringkampf für den wir eigentlich nicht spielberechtigt sind. Zu klar sind fördertöpfe und geistespfründe aufgeteilt als dass da noch platz sein sollte in der engstirnigkeit einer regionalen eurospektakelkultur.
Vom zusammenschluß der "regionalen kunst- und kulturschaffenden" wird da gesprochen, ja beinahe ein soizialistischer ansatz beschworen, als wäre eine art gewerkschaft gemeint. Da gilt es dann schon die frage zu stellen, wofür man sich denn nun zusammenschließt.
Von einer übergeordneten "europäischen" geisteskonstruktion ist da die rede, die dann auch nicht weiter hinterfragt wird - thematische oder inhaltliche bezüge werden in einer ansammlung von schlagwörtern ertränkt, selbst unterm mikroskop ist keine inhaltliche richtung zu finden.
Der verdacht erhärtet sich, wenn "nachhaltige wirkungen" verkündet werden zumal augenscheinlich wird, dass nicht strukturwirkungen gemeint sind, und eine nachhaltige spektakelwirkung nur ein unablässiger kater sein kann.
Im zuge dieser neuen europäischen modernität soll ja auch die wettbewerbsfähigkeit gefördert und der freie markt weiter propagiert werden. auf gut österreichisch münzt sich das dann häufig in wettbewerbsverzerrende pseudomarktteilnahme subventionierter institutionen um, die am zwiespalt des etikettenschwindels im umgang mit der förderung zerbrechen und, wenn auch halbherzig, zu spektakelerledigungsapparaten verkommen.
Rundum wird sich modern und europäisch geriert, was symptomatisch schon im sprachgebrauch die merkwürdigsten zwitterwesen "regionaler identität in europäischem kontext" entstehen lässt: so wird aus dem altösterreichischen "CENTHRUM" und dem englischen "CENTER" eine worthülse der das blattvergoldete stumme H sichtlich abgeht - realistische konzepte für den umgang auch mit kultureller identität, vor allem aber mit sich permanent verändernden dynamiken, die die vielzitierte flexibilität von strukturen bedingen, finden sich auch in tiefsten schubladen nicht.
So bleibt denn auch keine andere wahl für die "regionale kunst- und kulturszene", als sich möglichst distanziert und rein unter dem motto "take the money and run" zu verhalten, oder die von aussen oktroierten zusammenschlüsse einmal von innen zu durchleuchten und auf gemeinsame nenner der inter/agitation zu untersuchen will sie nicht aufgewischt werden im schwamm indifferenter eventsehnsucht.
Oder anders und kürzer: THHBoykett´s Theorie der Hyperkompetition zumindest unter den polster gelegt oder weiterträumen von der grossen revolution, die (hoffentlich) nie kommt.
jam 7/98
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bit-rot
Did you ever watch yourself sitting in front of your Computer wondering what was gonna happen when you turned it on? Wondering whether it was still gonna work as nicely once you ended the state of promised information and actually started the damn machine?
Ever since the Data returned from the Voyager mission started decaying, we knew that the future was not gonna be as glorious as promised no more. It was not gonna be possible to just download our brains and live in Cyberspace all happily ever after. NASA´s method to refreeze the data onto acidfree paper printouts won´t change our feeling that the wonder years are over and we are facing the reality of Bit Rot. Or as the Germans call it: "Datenverwesung"
Time´s Up is dedicating all its research capabilities and efforts in order to change this horrible prospect.We see one solution only to stop data from decaying: -The MicroBit program
Time´s Up researchers around the globe are working on the recognition of information before it is complete. Once we solve the problem of how to recombine two halfbits into one complete piece of information we feel that it is time for us to move on and explore the world of deinformation even further. We see an emergence of the quarterbit hard drive and the tenth bit swappable interface.
Whether the Microbit will give us answers about the content of information, we have no way of knowing (yet). But there lies something comforting in the thought that Data does indeed rot, for rotting is a burning process, a natural law, may therefore essentially be alive.
In a first step we will start a program to at least freeze the BitRot before it starts evaporating current Data.We call out to everyone afraid of losing valuable information to turn it over to Time´s Up, where we will turn it into information that it could have been. In order to further investigate the MicroBit solution and to preserve your data we will give you your option of deciding what it was that your data really wanted to be, or you can let the highly qualified technicians and research scientists at Time's Up determine the essential nature of your data's potential using the latest in bitrot recovery algorithms. Given that data is returning as we speak to some kind of Freudian primal ooze-state, we attempt to apply techniques of regression to discover other possible parallel existences of your data. Developments are underway, but to incorporate all possible methodologies of bitrot reappropriation, we need your data and we need it now. Bit rot is not waiting for you, we shouldn't be either. Call now.
tb/jam 6/98
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FATDATA-RESEARCH
Abstract
The paradigm shifts from a mechanistic to an information theoretical worldview, as well as the rapid expansion of the data universe have led to renewed research efforts on the primal matter and informational consistency of virtual worlds. In 1998, a research group at the Institute for New Media was formed to investigate the areas of heavy data theory, data acceleration and cold bit fusion. Our ongoing research into heavy data theory exposes the foundations of virtuality, and has already spun off applications in associated disciplines such as data mining, data compression, data recursion and data criticism. However, numerous problems in heavy data theory have yet to be solved. Future developments will allow us to analyse minimal data units, as well as answering questions concerning the large scale properties of the data universe.
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Will EPROMs rot ?
The fading away of the stored code, is what's called "bitrot". There is not much known about this phenomenon though, and in fact there's no scientific and official evidence yet that EPROMs will. Most manufacturers don't tell the lifespan of there EPROMs. One official source notes that the electrically charged code will simply "leak" out of the EPROM in 10 to a 100 years. There will be no physical damage though, and you can erase the eprom
fully and put the image back on (if you would have it).
Some people suggest that EPROMs will erase themselves after about 20 years, and some have indeed. Some never-before-seen O^2 games were found on a 4-in-one EPROM cart in Europe recently, but one of the four chips had rotten away. Yet this seems more like a random act then a form of erosion. Physical
rotting of the EPROM will occur too, but that will really take a lot of decades.
I'm still paranoid !
Well, if you are still worried over all this, you can preserve your EPROM in
the following ways:
+ If your EPROM is special and unique, try to get a ROM-image-dump. Store this on a reliable medium. This way you will always have a back-up of it.
+ Cover the window on the EPROM with a label (if there isn't a lab-label over it already). This means you have to open up your cart tho!
+ Store your cart safely. Put it in a zip-lock or a comicbag, and store it in a dry place so it won't rust.
+ The more you play it and use it, the more it will likely wear off.
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>>Toy Worlds<<
Watching Tron, watching Disney meet early-80s social realism, I am struck by the representation of data, information, computational structure. This image of wireframe graphics, Devo helmets, dayglo facets and cycling wargame graphics, captures some essence of computation and hardware whilst being almost completely removed from any decent realistic representation. As Gibson found, it wasn't necessary to know what was really happening behind the screen in order to be able to describe it in a way that makes some sense.
Questions of getting into data, or more particularly computation with data, remain open. Even such apparently simple ideas as computation are hard to pin down exactly. The recent conference on "Unconventional Models of Computation" in Auckland (Jan 1998) touched upon some of these ideas - using quantum superposition as a parallel programming method, biological cells computing with enzyme-level data and DNA strand gates, pressing computation into new substrates or finding ways to build it in unexpected places. The conjecture that a monied economy is actually a computation trying to determine the comparative value of things is perhaps not entirely wrong. What is this programming thing? What is this computation thing? Projects to visualise very standard programming constructs such as sorting algorithms maintain their places on lists of projects for fourth-year university students. Tom Ray's Tierra project is perhaps best remembered for its visual representation in the video "Tierra: Evolution in another Universe", or the topographical representations of the Tierra-web universe. Although such successful visualisations or other renditions of computation into other "classical" media are rare, ask any programmer and they will have an image of what is going on inside a program. Handwaving, anthropomorphism, diagrams of flow and indication; there is an image.
It is perhaps due to this incapacity to draw the "essence" of programming out of programmers, this inability to visualise computation, that leads to the problems we have in determining whether computation is in fact taking place in unexpected places. It has long been known that many systems, almost any system that is "complex enough", can be made to be 'computation universal,' that is, to be able to perform any computable computation, given the right starting configuration. But just because we know that it's possible, doesn't mean that we know how to spot it when it happens.
It is generally assumed that computation is occurring in manifold guises in many situations around us, both in physical systems such as protein matching or ecosystems and in abstract systems such as cellular automata. There are extremely concrete conjectures as to the computation universality of certain systems. These hypotheses are based upon visual and statistical analysis of the patterns of development of these systems over time. It is often not conjectured what computation is taking place, there's just this feeling that "something interesting" is going on. Experiments performed using a sonic analysis of the development confirmed the idea that those that sound the most interesting are those where "something interesting" is happening. But what?
A collision occurs here with a claim by Fredkin and others that the universe is, at its base, a computational device. Way down there in the sub-atomic froth, what is going on can be best explained by treating the whole thing as a computer. Many people disagree wholeheartedly. This argument will probably rage on forever. Apart from the banal "So what?" question-answer, there are two more interesting question-answers to this conjecture: "What would that mean?" and "How could we tell?" One approach to looking at some of these ideas is to look at existing computational devices and paradigms and to look at what sort of physics might be going on inside them. Some of this work, appearing under the rubric "Physics of Computation," looks at computing spaces and finds such things as particles and energies obeying certain physics-like conservation laws. There is some kind of world there, it's probably not even completely arbitrary. Depending upon the forms of computation taking place, the laws that these particles and energies obey must vary. There is some kind of interplay going on here between computation and a form of physics. And a form of physics, like its name suggests, may lead to a "physical" world for these laws.
Perhaps the problems of representation and visual (and other) representations of computation are beginning to be attacked. Perhaps this idea that there is a physics in these computational spaces leads us to be able to understand these spaces better, to be able to visualise a universe of sorts. Tron, Gibson, every hacker knows that there is a world behind the surface of those anonymous black chips, its physics just might be a little wierder than wireframes and forcefields.
tb, july 98
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robotronica
>>Und wieder ein Festival der modernen Technologie..<<
Diesmal befassen wir uns mit den aktuellen Entwicklungen der Automatisation und der Robotronik.
Unsere Erwartungen sind hoch, man will doch endlich wissen wie diese kleinen und auch großen autonomen Systeme funktionieren, woher sie kommen und wie sie wer, wann und wo entwickelt hat (oder entwickeln sie sich bereits eigenständig?)
Auf alle Fälle hoffen wir darauf, wieder einmal ein klein wenig mehr darüber zu erfahren, wie dieser scheinbar uns alle betreffende Fortschritt unsere nahe als auch ferne Zukunft beeinflussen wird.
Wie er unser Leben verändern, verbessern wird und auch ob sie uns nun vielleicht doch aus dem Mittelpunkt des Seins verdrängen.
Also brauchen wir ein Symposium, zum Ersten.
WissenschafterInnen, Forscher, KünstlerInnen, Industrie und Wirtschaftsmenschen werden eingeladen um zu den unterschiedlichen Themen zu referieren. Diskussionsrunden werden injiziert und auch wieder abgesagt, bzw. verkürzt, um nicht in Zeitverzug zu geraten, schließlich wollen auch die anderen noch was sagen
Zum Zweiten brauchen wir dann eine Ausstellung, um die in den Vorträgen gehörten Thesen und Fragen zu unterstreichen, zu erklären oder auch nur um sie zu widerlegen.
Um die Vielfältigkeit dieses Festivals zu zeigen, bzw. um der Verschmelzung welche man betont, gerecht zu werden, denn hier geht es sowohl um Industrie, Forschung als auch Kunst, belegt man 2 Hallen, in welchen man diverse Projekte internationaler Forschungsinstitutionen wahllos zwischen den Robotorarbeiten unterschiedlicher KünstlerInnen positioniert, nicht zu vergessen die wahrlich beeindruckenden Industrieroboter, welche entweder durch Größe und/oder Präzision bestechen.
Grelles, messehallenähnliches Licht begleitet einen beim Rundgang durch die Halle.
Hier ein Video über die eigentliche Show des ausgestellten Exemplares, da ein Schild, welches bekannt gibt wann die nächste Vorführung ist, dort ein leeres Podest oder eine Broschüre, die über die Funktionen des dargebotenen Objektes (welches allerdings nicht in Betrieb ist) Bescheid gibt . Versöhnt ist man erst, bemerkt man im Netcafe, daß surfen nichts kostet.
Wie dem auch sei, auf alle Fälle ist alles schön drapiert, ins rechte Scheinwerferlicht gerückt und ab und an gibt es an den Abenden auch noch Performances, welche dann und wann zumindest so tun, als würden sie funktionieren - und schon haben wir auch das "zum Dritten" erfüllt.
Man darf auch fragen warum es denn gerade nicht funktioniert......
... warum fragt niemand wo die propagierte Verbindung und Verknüpfung von Industrie, Forschung und Kunst denn nun stattfindet?
.... warum fragt niemand, ob es denn wirklich ausreicht, "Das von überall Etwas" nebeneinander zu stellen, in ein Programm zu stecken und darauf zu hoffen, daß wir sowieso nicht mehr, als nur ein klein wenig wissen wollen?
ta, July98
Authors:
Tina Auer, Tim Boykett, Just Merit, INM